Important

Ciment, betoane, agregate. Si oameni.

Responsabilitatea sociala este cumva inscrisa in ADN-ul producatorilor de ciment, din cauza imaginii istorice de mari poluatori si datorita faptului ca multinationalele din domeniu au fost printre primele venite in Romania, cu planuri mari legate de cresterea productiei, dar si de constructia comunitatilor.

De Alina Botezatu.


Acest articol face parte din primul numar al revistei The CSR Report. Comanda AICI.


Cele trei mari companii de ciment care construiesc piata de profil din Romania – HeidelbergCement Romania, CRH si Holcim Romania – nu se aseamana doar prin obiectul de activitate. Le apropie si strategiile coerente din domeniul sustenabilitatii: toate trei companiile au facut investitiile de mediu necesare in fabrici, au construit strategii de CSR si au publicat rapoarte de profil. Masurile luate de cei trei cimentisti fac din industria cimentului una dintre putinele industrii de pe piata locala in care strategia de CSR si raportarea merg pe acelasi drum cu strategia de business a companiilor.

Era anul 2002 cand Holcim implementa unul dintre primele proiecte de CSR din Romania – constructia gradinitei din Alesd. Compania sustine ca principalul sau angajament de CSR este de a crea valoare pentru toti partenerii sai de interes, prin pozitionarea dezvoltarii durabile in centrul strategiei de business. „Scopul nostru este sa contribuim in mod eficient la imbunatatirea calitatii vietii angajatilor nostri, a familiilor lor si a comunitatilor din zonele in care ne desfasuram activitatea. CSR-ul include si relatiile cu clientii si cu furnizorii nostri, precum si eforturile noastre de a cladi bazele pentru viitorul societatii”, spune Alina Cristea, managerul de dezvoltare durabila al Holcim Romania. Compania si-a definit sase principii pe care le urmeaza in politica de CSR: conduita in afaceri, grija fata de angajati, sanatatea si securitatea in munca, calitatea relatiilor cu partenerii de afaceri, implicarea in viata comunitatilor, monitorizarea si transparenta in comunicarea performantelor companiei.

”O companie, mai ales din zona industriala, trebuie sa-si asume roluri educative si mai ales combative in solutionarea problemelor comunitatii. “ Alina Cristea, Managerul de Dezvoltare Durabila al Holcim Romania

Reprezentantii CRH Romania sustin ca se axeaza in politica de CSR pe o atentie speciala acordata sanatatii si sigurantei angajatilor, dar si imbunatatirii vietii comunitatilor locale, cu care pastreaza un dialog constant, si protectiei mediului: „Implementam un set strict de reguli, atat pentru angajatii nostri, cat si pentru cei ai contractorilor, prin intermediul carora vrem sa indeplinim tinta de zero accidente”. Principalii piloni de crestere ai CRH sunt dezvoltarea comunitatilor, realizarea de constructii sustenabile si dezvoltarea economiei circulare, compania pastrandu-i pe angajatii promovati de Lafarge, entitate pe care a preluat-o anul trecut. „Ne- am propus sa crestem numarul de voluntari local si numarul de locuri de munca. Legat de protectia mediului, lucram constant pentru a reduce emisiile de CO2 pe tona de ciment, prin cresterea eficientei operatiunilor, precum si cu ajutorul folosirii combustibililor non-fosili, asa cum este cazul deseurilor menajere solide”, mai spun reprezentantii CRH.

Reprezentantii HeidelbergCement precizeaza ca au acordat, in ultimii ani, o atentie deosebita cresterii si dezvoltarii relatiilor cu comunitatile gazda, asumandu-si impactul de mediu generat si oferind solutii de imbunatatire a acestuia. „Ne concentram pe relatiile cu angajatii, pe satisfactia clientilor si pe buna colaborare cu furnizorii si cu partenerii de afaceri. Acordam o atentie sporita respectarii normelor legislative si dialogului continuu cu autoritatile statului, cu societatea civila si cu media”, a declarat Bogdan Arnautu, managerul de comunicare al HeidelbergCement Romania. Principiile care stau la baza activitatilor companiei sunt deschiderea si dialogul, corectitudinea fata de parteneri, responsabilitatea fata de angajati si fata de comunitatile locale, parteneriatul onest cu reprezentantii angajatilor, precum si conservarea resurselor si protectia mediului. Obiectivul acesteia este sa creeze in continuare valoare adaugata pentru clienti, angajati, investitori si comunitatile locale.

Holcim a ramas subsidiara din Romania a LafargeHolcim, dupa ce, la nivel global, cei doi producatori de ciment si beton au fuzionat anul trecut. Compania si-a inceput activitatea din Romania in 1997, de-atunci si pana in prezent investind peste 700 de milioane de dolari si ajungand la peste 800 de angajati, in cele aproape 30 de locuri unde isi desfasoara activitatea. Holcim Romania detine doua fabrici de ciment, la Campulung si la Alesd, o statie de macinare si un terminal de ciment la Turda, 14 statii ecologice de betoane, trei statii de agregate, doua statii de lianti speciali si un terminal de ciment in Bucuresti. Cel mai important proces de modernizare, in valoare de 265 de milioane de euro, a fost modernizarea liniei de productie la fabrica de la Campulung.

Proiecte, programe si investitii

HeidelbergCement Romania mentioneaza ca a investit sustinut in intarirea relatiilor cu stakeholderii. Un punct de cotitura pentru companie a fost momentul cand au trecut de la solutii CSR punctuale, reactive, la o atitudine proactiva si completa. „Acordam o atentie deosebita comunitatilor-gazda si dedicam continuu resurse pentru a intretine un dialog constructiv cu acestea. Principalele lor probleme si asteptari sunt integrate in strategia noastra anuala”, spun reprezentantii HeidelbergCement Romania. Prin platforma „Sfatul Batranilor”, inceputa in 2011, ei comunica si primesc feedback de la comunitatile din Tasca, Chiscadaga si Fieni, localitatile unde se afla fabricile grupului. „Principalele probleme ridicate in intalnirile Sfatul Batranilor au fost legate de bunastarea comunitatilor-gazda, de educatie, de biodiversitate, de sanatate si securitate in munca. Cele mai multe proiecte pe care le-am implementat la nivel local au fost inspirate din aceste intalniri: «Acces la educatie» (activitati educative non-formale), «Tinerii gardieni ai mediului» (comunicarea transparenta a indicatorilor de mediu) sau «Ora de voluntariat» (implicarea tinerilor in activitati de voluntariat)”, explica Arnautu.

Raportarea de CSR este o dovada de deschidere si transparenta, un prim pas in comunicarea si apropierea companiei de comunitate. Vrem sa ne crestem eficienta si profitabilitatea protejand mediul, respectand oamenii si contribuind la dezvoltarea societatii si a comunitatilor locale. “ – Bogdan Arnautu, Managerul de Comunicare al Heidelbergcement Romania S.A.

Holcim a investit, preponderent, in educatie, sustinand cinci asemenea proiecte: o scoala postliceala pentru mecanici, electricieni, operatori si laboranti (la Alesd, din 2004); programul „Construieste-ti viitorul” (2005- 2009, dedicat elevilor de clasa a XI-a din Alesd, Turda si din Campulung); reabilitarea terenurilor de sport ale liceelor, din toamna anului 2014; „Scoala Zidarilor”, inceput in 2012, si „Atelierele Holcim”, inceput in 2015, care sustin pregatirea profesionala a tinerilor din comunitatile locale, primele proiecte fiind derulate in colegiile tehnice de la Campulung si de la Alesd. Holcim Romania a initiat, in 2015, si un program national de siguranta rutiera, dorind constientizarea importantei unei conduite adecvate in trafic pe intreg parcursul lantului de aprovizionare. „La ora actuala, in peste 250 de scoli din Romania, copiii invata cum sa protejeze mediul, pe baza unui manual de educatie ecologica, lansat in 2004, la initiativa Holcim Romania si dezvoltat cu avizul si in parteneriat cu Ministerul Educatiei Nationale”, subliniaza Cristea. In plus, manualul „Lectia verde – Creeaza-ti mediul!” a fost introdus, in 2008, ca obiect optional, in clasele III-VII. Acesta a fost relansat, in 2013, in format digital, www.lectiaverde.ro, fiind unul dintre primele manuale interactive la care au acces elevii din Romania.

La Medgidia, CRH Romania este principalul angajator din zona, astfel ca sustine programele de educatie si de formare, axate pe dezvoltarea profesionala, prin parteneriate cu comunitatea locala si prin colaborari cu universitatile. De asemenea, compania a promovat viata culturala si traditiile. La Hoghiz, CRH a sprijinit deschiderea Centrului Regional de Produse Traditionale ECOPROD, ca parte a unui plan de creare de locuri de munca in comunitatile unde deruleaza operatiuni.

HEIDELBERGCEMENT GROUP si-a inceput activitatea in Romania in 1998, prin infiintarea a doua statii de betoane, la Timisoara si la Bucuresti, si prin achizitionarea fabricii de ciment Moldocim Bicaz. In urmatorii ani, a activat pe piata locala prin Carpatcement Holding S.A., Carpat Beton S.R.L. si Carpat Agregate S.A., investind peste 500 de milioane de euro. De anul trecut, grupul si-a schimbat strategia pe piata locala. Astfel, la data de 1 decembrie 2015, cele mai importante trei societati detinute in Romania au devenit o singura companie, sub numele HeidelbergCement Romania S.A. In prezent, compania are afaceri de circa 900 de milioane de lei, cu trei fabrici de ciment (Tasca, Fieni si Chiscadaga), 19 statii de betoane, sapte cariere si sase balastiere de agregate.

Cum se aloca resursele?

Din 1998 pana in prezent, HeidelbergCement a alocat pentru investitiile de mediu aproximativ 41 de milioane de euro. Prioritatile grupului sunt protectia mediului si educatia, in care, anual, investesc peste 160.000 de euro. „Astazi insa, comunitatile-gazda nu mai asteapta doar programe de CSR, ci doresc sa investim masiv in dezvoltarea de activitati economice, pentru a le imbunatati viata. Folosirea deseurilor municipale si industriale sortate pe care le transformam in materii prime sau in combustibili alternativi, cresterea eficientei energetice, reducerea amprentei de carbon si a emisiilor de praf sunt doar o parte dintre actiunile prin care reusim sa imbunatatim viata comunitatilor”, explica Arnautu.

Holcim a investit, in ultimii 19 ani, aproape 30 de milioane de euro in aplicarea strategiei de CSR, deruland proiecte destinate comunitatilor, in proiecte de securitate si de sanatate in munca, precum si in traininguri pentru angajati si pentru colaboratori terti. „In toate investitiile si activitatile realizate de Holcim in Romania este inclusa si componenta de protejare a mediului inconjurator”, a punctat Cristea.

Una dintre cele mai mari investitii a CRH Romania, demarata de Lafarge, in 2014, este statia pentru co-procesarea deseurilor municipale solide, inaugurata recent la Medgidia. Valoarea finantarii nerambursabile a proiectului depaseste 15 milioane de lei. Pe langa acesta, compania a investit in eficientizarea operatiunilor, prin utilizarea de tehnologii inovatoare, prietenoase cu mediul, ce reduc emisiile de CO2. „Discutam permanent cu angajatii nostri si ii incurajam sa ne prezinte situatiile cu care se confrunta, dar si solutiile aplicate la orice problema”, sustin reprezentantii CRH Romania.

Cimentul, la raport

Primul jucator din ciment si betoane care a publicat un raport de CSR a fost Holcim. Raportul a fost lansat in 2005, pentru activitatile dintre 1997 si 2004, si a fost al doilea astfel de raport de pe piata dupa cel al Orange din anul anterior. Compania a continuat publicarea acestor rapoarte pana in 2011, imbunatatindu-le de la an la an. „Ne-am dorit sa fim pionieri si in publicarea unui astfel de raport pentru a oferi o imagine transparenta, de ansamblu, despre ceea ce facem in domeniul dezvoltarii durabile, despre dificultatile pe care trebuie sa le depasim, despre provocarile de acum si cele din viitor, despre energia si pasiunea prin care angajatii nostri cauta permanent cele mai bune solutii”, detaliaza Cristea.

HeidelbergCement Romania, fosta Carpatcement Holding, a publicat primul raport de CSR in 2012, analizand activitatea non-financiara a companiei din 2011, in comparatie cu 2010. Raportul a urmarit evolutia pe diverse planuri: social, economic, mediu, drepturile omului, produse si alte aspecte ale dezvoltarii durabile, dupa cum explica reprezentantii HeidelbergCement Romania: „Integrarea politicii de responsabilitate sociala in strategia companiei a insemnat un pas urias. Grupul HeidelbergCement a reprezentat un model si pe plan local, fiind unul dintre membrii fondatori ai World Business Council for Sustainable Development. Primul raport de sustenabilitate pe care l-am publicat a fost un exercitiu pentru a organiza procedurile interne conform grilei de raportare GRI, Global Reporting Initiative”.

Lafarge Romania, actualul CRH Romania, a publicat un singur raport de CSR, in 2013, pentru 2012 (dupa standardul GRI, versiunea G3.1, nivelul B). Impartit in trei capitole, documentul urmareste prioritatile de sustenabilitate setate la nivel de grup (dezvoltarea comunitatilor, dezvoltarea economiei circulare, inclusiv protectia mediului, si constructiile sustenabile).

Fiecare companie masoara beneficiile pe care le aduce implementarea strategiei de CSR.

Reprezentantii HeidelbergCement spun ca transparenta ii apropie de stakeholderi, aceasta apropiere si intelegerea acestora fiind unul dintre principalele obiective ale companiei. „Vrem sa ne crestem eficienta si profitabilitatea protejand mediul, respectand oamenii si contribuind la dezvoltarea societatii si a comunitatilor locale”, mentioneaza si reprezentantii CRH.

Raportarea activitatii de CSR ajuta CRH, in primul rand, la masurarea rezultatelor proiectelor pe care le-au implementat si indica directiile potrivite pentru urmatoarele actiuni de profil.

CRH (CEMENT ROADSTONE HOLDINGS) Grupul CRH a intrat pe piata de ciment si de betoane locala la inceputul anului trecut, prin preluarea operatiunilor Lafarge. Tranzactia a vizat doua fabrici de ciment, la Hoghiz (Brasov) si la Medgidia, o statie de macinare la Targu-Jiu, o retea de terminale de ciment, cariere, balastiere, depozite de agregate si statii de betoane. Lafarge a facut aceasta tranzactie, ca urmare a fuziunii cu Holcim, la nivel global, care pe piata locala ar fi dus la concurenta neloaiala. Grupul Lafarge, cu activitati pe pietele de agregate, betoane si gips-carton, a intrat pe piata locala in 1997, prin preluarea fostului producator national Romcim, printr-un parteneriat cu BERD. Lafarge Romania avea, in 2014, o cifra de afaceri consolidata de 200 de milioane de euro si de 1.000 de angajati.

Pentru Holcim, raportarea de CSR reprezinta o recunoastere a eforturilor si a muncii celor 800 de angajati autohtoni si o apropie de toti partenerii sai din societate. „O companie, mai ales din zona industriala, trebuie sa- si asume roluri educative si mai ales combative in solutionarea problemelor comunitatii. In plus, suntem mandri de fabricile noastre de ciment curate, de performanta noastra de mediu excelenta, de standardele in materie de sanatate si securitate in munca, de produsele si de serviciile noastre de inalta calitate, de contributiile la rezolvarea problemei legate de gestionarea deseurilor in Romania, dar si de performanta noastra sociala”, precizeaza Cristea.

Comunitatile din Alesd, Campulung, Medgidia, Hoghiz, Tasca, Chiscadaga si din Fieni vor avea grija ca producatorii de ciment si de betoane sa-si intre in toate aceste roluri.


Acest articol face parte din primul numar al revistei The CSR Report. Comanda AICI.


Leave a comment

Your email address will not be published.


*