Important

Inovatia in era eco

Centrul National pentru Productie si Consum Durabile (CNPCD) a lansat proiectul “Parteneriat pentru Eco-inovare”

Lumea intreaga a trecut printr-o criza financiara cu efecte vizibile si altele mai putin vizibile, pe termen lung. Chiar daca am depasit momentul de varf, iar lucrurile par a intra intr-un teritoriu mai sigur, avem nevoie de o schimbare a modului in care alegem sa continuam sa facem afaceri.

In acelasi timp, in afara crizei financiare, asistam si la alte provocari, precum cele legate de schimbarile climatice, de diminuare a resurselor, de modul in care organizatiile se raporteaza la securitatea si la sanatatea angajatilor, ceea ce duce din nou la noi abordari in felul in care companiile actioneaza.

Toate aceste motive au condus la aparitia unor concepte noi si a unor noi filosofii de management care sa tina seama de modul in care o organizatie foloseste resursele, dar si sa reduca costurile si sa aiba o strategie pe termen lung. Si pentru ca tot vorbim de sustenabilitate si de cum companiile au un rol esential in aceasta directie, in acest context a aparut eco-inovarea, definit de catre Observatorul European pentru Eco-Inovare ca fiind „introducerea unui nou produs sau a unui produs semnificativ imbunatatit, serviciu, proces, schimbare organizationala sau solutie de marketing care contribuie la reducerea consumului de resurse si la diminuarea emisiilor de substante toxice de-a lungul ciclului de viata.“

Cu alte cuvinte, eco-inovarea este o componenta a inovarii care deschide noi cai pentru realizarea de activitati economice sustenabile. Eco-inovarea se refera la patru aspecte esentiale: ecoonomie, mediu, societate si politica. Iar pentru fiecare dintre aceste aspecte, abordarea de catre organizatii a acestui concept are efecte beneficce pe termen lung. Din punct de vedere economic, se reduc costurile cu materialele si energia, apar noi produse, servicii si noi piete si nu in ultimul rand, vom asista la noi modele de afaceri. Efectele legate de mediu ale eco-inovarii sunt evidente: un management sustenabil al reusrselor naturale, adresarea schimbarilor climatice si imbunatatirea biodiversitattii si ecosistemelor. In plus, creste calitatea vietii si apar noi locuri de munca sustenabile. Nu in ultimul rand, vorbim si de o securitate a materialelor si de o justete in alocarea resurselor.

In acest context general al eco-inovarii, Centrul National pentru Productie si Consum Durabile (CNPCD) a lansat, in cadrul unei conferinte, proiectul “Parteneriat pentru Eco-inovare”- ECOPartner care va oferi beneficii companiilor din Romania si mediului local.

Obiectivul general al proiectului este de a consolida parteneriatul intre organizatii si de a pune bazele unei aliante pentru eco-inovare in Romania, ca un cadru comun pentru initiative viitoare. Bazat pe expertiza elvetiana, initiativa va constitui un mecanism de sprijin si cooperare intre actorii relevanti din Romania cu scopul promovarii eco-inovarii in industrie. Aceasta va avea ca efect dezvoltarea durabila si echilibrata a intreprinderilor din perspectiva economica, sociala si de mediu, ceea ce va conduce la reducerea disparitatilor economice si sociale dintre Romania si tarile mai avansate ale Europei.

Dezvoltat de CNPCD in calitate de agentie de executie, initiativa este co-finantata printr-un grant din partea Elvetiei prin intermediul Contributiei Elvetiene pentru Uniunea Europeana extinsa. Partenerii proiectului sunt: Asociatia Centrul National pentru Productie si Consum Durabile, Asociatia Clusterelor din Romania si partenerul elvetian, Asociatia Geneveza pentru Dezvoltarea Economiei Circulare.

Proiectul isi propune mai multe obiective. In primul rand, cresterea capacitatii expertilor si a organizatiilor de a livra servicii in domeniul eco-inovarii prin instruire de specialitate si sprijin tehnic elvetian. In al doilea rand, se urmareste crearea Clubului Verde ca model de suport pentru promovarea adoptarii eco-inovarii in companii. Se are in vedere si formarea Retelei Romane pentru Eco-inovare formata din organizatii si experti ca suport pentru sprijinirea eco-inovarii la nivel national. Si, nu in ultimul rand, diseminarea “Manualului de Eco-inovare”, a povestilor de success si a altor resurse de specialitate prin creearea unui “hub” documentar accesibil organizatiilor si expertilor.

Aida Szilagyi“Grupurile noastre tinta sunt organizatii si institutii care pot contribui la crearea unui cadru favorabil pentru adoptarea eco-inovarii si la promovarea metodelor eco-inovatoare, mediul academic si institute de cercetare, companiile industriale cu potential de a eco-inova, specialisti si experti de mediu. In Romania, in acest moment, nivelul de intelegere a eco-inovarii si a beneficiilor rezultate din aplicarea sa in companii este redus, la fel si capacitatea tehnica a expertilor si organizatiilor. Acest proiect va contribui la ameliorarea acestor deficiente si va sprijini cooperarea intre actorii cheie in vederea promovarii acestui concept”, spune Aida Szilagyi, Manager de Proiect, CNPCD.

Eco-inovarea va deveni astfel un element esential pentru cresterea competitivitatii companiilor si sunt trei elemente care vor ajuta: va ajuta companiile sa integreze sustenabilitatea in modelul de afaceri, se va dezvolta abordarea bazata pe ciclul de viata al produsului si va duce la cresterea performantei.

Proiectul se va desfasura pe o perioada de doi ani si are o valoare totala de 240.155 CHF din care 216.130 CHF reprezinta finantarea nerambursabila acordata de “Grantul pentru Parteneriate” iar 24.025 CHF reprezinta contributia beneficiarilor, insemnand 10% din totalul cheltuielilor eligibile.

“ Este acceptat pe scara larga faptul ca inovarea este un motor al progresului social si economic la nivel national, cat si un motor al succesului si avantajului competitiv la nivelul companiei. Cu toate acestea, daca tarile doresc sa avanseze catre o societate ecologica si prospera, este important sa promoveze tipul corect de inovare.O astfel de inovare ar trebui sa permita noi modalitati de adresare a problemelor de mediu actuale si viitoare precum si reducerea consumului de energie si resurse, promovand in acelasi timp activitati economice sustenabile. Acest tip de inovare este cunoscuta drept eco-inovare“, a adaugat Luminita Ghita, Director Dezvoltare Durabila in Ministerul Mediului.

Centrul National pentru Productie si Consum Durabile (CNPCD) este o organizatie non-profit care isi propune sa contribuie la constientizarea mediul de afaceri si a institutiilor publice in ceea ce priveste nevoia cresterii eficientei consumului de resurse si reducerii impactului de mediu rezultat din operatiunile, activitatile si serviciile organizatiilor. CNPCD este membru al RECPnet, reteaua globala pentru promovarea si adoptarea pe scara larga a eficientizarii consumului de resurse si productiei curate, retea patronata de Agentia Natiunilor Unite pentru Dezvoltare Industriala (UNIDO) si Programul de Mediu al Natiunilor Unite (UNEP).

credit foto: © Flynt | Dreamstime.comCreativity And Innovation Photo

About Alexandru Ardelean (149 Articles)
Alexandru Ardelean este, de la 1 martie 2015, Redactor Sef al The CSR Report si Managing Director al diviziei de publishing a The CSR Agency - agentie de consultanta in management specializata in CSR (Responsabilitate Sociala Corporativa). Inainte de a se alatura echipei The CSR Report, Alexandru a fost senior editor la Biz pentru 8 ani. Lucreaza in presa de peste 12 ani si este pasionat de aceasta meserie.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*