Important

Recomandarea oficiala de responsabilitate

Guvernul Romaniei va dezvolta un punct central la nivelul Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri pentru a se ocupa de promovarea responsabilitatii sociale, prin finantare din fonduri structurale. Astfel, statul va recomanda, pe baza unei strategii mai ample realizate in ultimii ani, institutiilor din sectorul privat sa aplice activ responsabilitatea sociala in activitatea proprie. De asemenea, va incuraja intregul sector financiar-bancar sa ofere transparenta investitiilor.

De Claudiu Vranceanu, Secretar de Stat pentru I.M.M.-uri in Ministerul Economiei, Comertului si Relatiei cu Mediul de Afaceri


Acest articol face parte din primul numar al revistei The CSR Report. Comanda AICI.


Conceptul de responsabilitate sociala utilizat in cadrul strategiei se afla in stransa legatura cu standardele etice ale organizatiilor si este folosit in sensul de „responsabilitate morala”. CSR/SR desemneaza activitatile si conceptele pe care organizatiile le aplica in mod voluntar, dincolo de responsabilitatile ce le revin din perspectiva respectarii legislatiei existente. Responsabilitatea sociala presupune ca toate organizatiile (publice sau private) sa integreze problemele referitoare la mediu si la societate in activitatea lor de zi cu zi. In ceea ce priveste sectorul public, statul, prin autoritatile administratiei publice, promoveaza aplicarea conceptului de responsabilitate sociala de catre companiile in care acesta este reprezentat, dar si de catre institutiile publice. Institutiile publice au ca scop intrinsec servirea interesului general, public. Aceste organizatii trebuie sa reprezinte un exemplu social in aplicarea conceptului de responsabilitate sociala.

In cadrul unei strategii recente a Guvernului, au fost identificate trei domenii-cheie in care trebuie actionat in scopul promovarii CSR in Romania:

  1. dezvoltarea aplicarii responsabilitatii sociale in activitatile sectorului public, de catre autoritatile publice competente;
  2. crearea unui cadru propice de dezvoltare a CSR/SR, atat la nivel central, cat si la nivel local, de catre autoritatile publice;
  3. promovarea aplicarii responsabilitatii sociale la nivelul companiilor din Romania.

In cadrul prezentei strategii, sustinuta in continuare de Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, sunt prezentate masuri pentru o politica activa si coerenta, care sa promoveze aplicarea conceptului de responsabilitate sociala la nivelul companiilor si cel al autoritatilor publice din Romania.

Companiile profitabile aduc contributii importante comunitatilor in care isi desfasoara activitatea si chiar societatii in ansamblu. Ele faciliteaza crearea de noi locuri de munca, platesc taxe catre stat si comunitate, contribuie la dezvoltarea altor companii, toate acestea conducand la o bunastare generala a populatiei. Companiile pot sa-si consolideze competitivitatea si pozitia avand o relatie responsabila cu angajatii, cu consumatorii, cu proprietarii si cu alte parti interesate. In acest context, responsabilitatea sociala implica o comunicare activa, intre autoritatile administratiei publice, companii si ONG-uri, care asigura premisele depasirii dificultatilor economice prezente.

Principala preocupare a companiilor este sa genereze profit. Dar companiile nu actioneaza doar intr-o piata. Ele actioneaza, de asemenea, si intr-o anumita cultura, intr-o comunitate si intr-un sistem politic. Nevoile sociale pot fi indeplinite atat prin implicarea companiilor in prestarea de servicii publice, cat si prin realizarea acestui lucru de catre administratie. Dezbaterea privind responsabilitatea sociala a companiilor (CSR) vizeaza rolul pe care aceste companii il joaca intr-un context social mai larg.

Companiile au un impact semnificativ asupra dezvoltarii sociale in zona in care activeaza. Prin urmare, ele au o responsabilitate care se prelungeste dincolo de un simplu algoritm referitor la profit. CSR este un concept ce clarifica responsabilitatile sociale ale companiilor si modul cum acestea pot fi indeplinite. Exista exemple multiple de companii care sunt profitabile din punct de vedere financiar, dar a caror activitate poate dauna atat angajatilor, cat si comunitatii. In acest context, obligatia autoritatilor administratiei publice este pe de o parte de a manifesta deschidere spre dialog social cu antreprenorii si cu partenerii sociali, iar, pe de alta parte, de a crea cadrul legal necesar prevenirii unor astfel de situatii.

Activitatile economice necesita, din ce in ce mai mult, o fundatie etica care asaza omul, mediul si considerentele sociale, care sunt intr-o continua dezvoltare, in centrul activitatii economice. In ultimii ani, au existat o serie de cazuri care au aratat importanta CSR, dar si consecintele negative asupra indivizilor, societatii si mediului, atunci cand companiile nu isi conduc activitatea intr-o maniera responsabila. Integrarea conceptului de responsabilitate sociala in procesul de luare a deciziilor de catre companii are efecte pozitive imediate asupra beneficiarilor directi si a societatii in general. Crearea unui cadru legal in acest sens ar uniformiza respectarea conceptului de responsabilitate sociala la nivelul intregii tari, reprezentand un factor determinant in dezvoltarea economica.

In Romania, conceptul de responsabilitate sociala este inca in stadii incipiente de dezvoltare. Mai mult, am observat personal ca, in timp ce companiile multinationale si marile companii romanesti au inceput sa isi dezvolte, treptat, o cultura proprie de responsabilitate sociala, conceptul de CSR este unul aproape necunoscut in sfera Intreprinderilor Mici si Mijlocii (IMM), in timp ce, in cele mai multe cazuri, autoritatile publice de la nivel central, local si regional nu sunt implicate in activitati de promovare a conceptului CSR in beneficiul comunitatilor. Astfel, implicarea in campanii de responsabilitate sociala este inca foarte slaba la acest nivel, dar, in contextul globalizarii, companiile romanesti trebuie sa adopte si ele o atitudine responsabila pentru a rezista pe piata.

Odata cu integrarea Romaniei in Uniunea Europeana, companiile romanesti incep, treptat, sa se implice in comunitatile in care activeaza. Mediul tehnologic este cel mai vizibil in acest sens: ca urmare a presiunilor legate de mediul inconjurator si de legislatie, exista o competitie permanenta cu privire la tehnologiile utilizate, care trebuie sa asigure protejarea mediului si a omului si dezvoltarea durabila a societatii. Este nevoie, in acest context, de o sporire a constientizarii efectelor pozitive, de o cultura mai dezvoltata si de o implicare intr-un sens mai larg a tuturor actorilor vizati.

Responsabilitatea fata de societate poate constitui un element de diferentiere foarte important intre companii, intrucat consumatorii incep sa fie mai receptivi la modalitatile in care companiile contribuie sau nu la dezvoltarea durabila a societatii: din ce in ce mai multi consumatori considera ca o companie ar trebui sa fie implicata in rezolvarea problemelor sociale ale comunitatii in care activeaza, in timp ce unii consumatori au inceput sa ia in calcul aspecte legate de ecologie atunci cand cumpara un produs. In acest context, analiza conceptului de responsabilitate sociala trebuie sa se faca luand in calcul multidisciplinaritatea sa.


Acest articol face parte din primul numar al revistei The CSR Report. Comanda AICI.


Leave a comment

Your email address will not be published.


*