Important

Tarile care pot inspira Romania

PERSPECTIVA INTERNATIONALA

Dezvoltarea durabila poate avea loc si fara a exista o presiune legislativa, prin dorinta puternica a oamenilor dintr-o tara de a respecta angajatii, mediul si regulile. Au aratat acest lucru piete mature din punct de vedere economic, pentru care sustenabilitatea este un semn de respect si nu o obligatie.

De Alina Botezatu


Articolul face parte din al doilea numar al revistei The CSR Report. Comanda AICI.


Liderii miscarii dezvoltarii durabile sunt statele puternic dezvoltate economic. Nu este insa deloc intamplatoare asocierea dintre „sustenabilitate”si ”dezvoltat economic”, deoarece vorbim despre piete care, la un moment dat, si-au dat seama cat pierd daca se concentreaza doar pe cifrele din bugete si ignora modul cum ajung la rezultate. Adoptarea principiilor de dezvoltare durabila in mai multe tari, printre care SUA si Olanda, a fost strans legata de „Principiile OECD pentru companiile multinationale”, care vorbesc despre un comportament etic, despre respectarea drepturilor omului, despre o atitudine corecta fata de angajati si fata de partenerii de afaceri, despre grija fata de mediu, despre combaterea coruptiei si apararea drepturilor consumatorilor, despre incurajarea stiintei si tehnologiei, despre practicarea concurentei corecte si despre incurajarea platii taxelor.

„Create acum 40 de ani, aceste principii au servit drept instrument vital pentru cele mai bune practici cu privire la comportamentul responsabil in afaceri, in SUA. Odata cu actualizarea din 2011, cu aspectele noi privind lanturile de aprovizionare si drepturile omului, aceste linii directoare continua sa fie o resursa vitala. Guvernul Statelor Unite promoveaza liniile directoare, inclusiv prin activitatea Punctului National de Contact pentru liniile directoare ale OECD si prin intermediul Principiilor directoare ale ONU privind afacerile si drepturile omului”, explica reprezentantii Ambasadei SUA aplecarea companiilor de peste ocean catre business sustenabil.

EXEMPLUL OLANDEI

Olanda a adoptat aceleasi principii, inclusiv crearea punctelor nationale de contact. Olanda a mers insa mai departe si are, de aproape 20 de ani, o strategie de dezvoltare durabila cu multiple ramificatii. CSR Netherlands a fost infiintata in 2004, iar de la un simplu punct de informare a ajuns in prezent o retea cu peste 2.000 de companii afiliate. Prin intermediul organizatiei firmele primesc informatii curente despre CSR si sprijin privind masurile pe care le pot aplica in activitatea curenta. Alta masura urmareste sa ajute firmele olandeze care sunt conforme cu orientarile OECD sa devina eligibile pentru sprijinul financiar acordat de administratia financiara in special activitatilor de comert international si investitii.

In plus, guvernul olandez a creat un sistem de masuri si de principii pe care le pune la dispozitia companiilor care vor sa practice comert international sustenabil, astfel incat acestea sa fie atente, in special, la practicile anticoruptie si la atitudinea fata de angajati. Apoi, oficialitatile olandeze au adoptat masuri sustenabile in activitatea de zi cu zi a institutiilor: de exemplu, in cantinele acestora se gaseste doar mancare organica. De asemenea, Olanda a adoptat si standardul ISO 26000, care acopera domenii ca eficienta energetica, informarea in mod onest a consumatorilor si combaterea discriminarii la locul de munca.

GERMANIA: COMPANIILE SUNT RESPONSABILE PENTRU EVOLUTIA SOCIETATII

Un moment important care a incurajat politicile sustenabile in Germania l-a reprezentat publicarea, in 2001, a „Cartii Verzi a CSR-ului” de catre Uniunea Europeana. Potrivit documentului, responsabilitatea sociala corporativa trebuie sa contribuie la atingerea obiectivelor strategice ale UE si la strategia privind dezvoltarea durabila.

„Un alt moment important a urmat in toamna anului 2011, cand Comisia Europeana a publicat noua strategie de CSR, prin care responsabilitatea sociala a intreprinderilor a fost definita drept «responsabilitatea intreprinderilor pentru impactul lor asupra societatii». In paralel cu aceste initiative europene, am asistat in ultimii ani la intensificarea dialogului privind protectia mediului inconjurator si combaterea schimbarilor climatice la nivel international, dar si la nivel national, Germania fiind, prin tranzitia energetica, Energiewende, prima tara care si-a asumat trecerea catre un sistem energetic bazat pe resurse regenerabile”, a subliniat Sebastian Gromig, Seful Sectiei Economice si Comerciale a Ambasadei Germaniei.

Traditia practicilor sustenabile in Germania are insa radacini si mai adanci, perceptia fiind in general ca societatile comerciale sunt responsabile pentru evolutia societatii, a detaliat Gromig:

„Companiile se percep si sunt percepute ca partenerii sociali care sustin si dezvolta munca, calificarile si standardele ecologice. Astfel, a fost firesc ca asumarea responsabilitatii sociale sa devina, treptat, o practica standard pentru companiile germane”.

MOMENTUL GLOBAL COMPACT

Adoptarea accelerata a principiilor de dezvoltare durabila in cele mai multe dintre pietele mature a fost legata de lansarea, in 1999, a Global Compact, si, in 2004, a principiilor acestuia. „SUA sprijina Global Compact si companiile care se alatura principiilor acestuia si care vor sa impartaseasca cele mai bune practici si sa-si coordoneze eforturile cu privire la un comportament responsabil in afaceri”, au subliniat reprezentantii Ambasadei SUA.

Primele platforme locale ale Global Compact au luat fiinta in anul 2000, iar una dintre acestea a fost cea din Germania. Reteaua germana a Global Compact este si astazi la fel de entuziasta si de activa, dupa cum aminteste Sebastian Gromig: „Pana in prezent s-au alaturat retelei in jur de 310 intreprinderi, de la concerne mari pana la intreprinderi mici si mijlocii sau foarte mici, dar si 80 de organizatii ale societatii civile, academice si sectorului public. Aceasta inseamna ca aproape 400 de semnatari se intalnesc, in mod regulat, pentru a discuta despre provocarile globalizarii si pentru a gandi si a propune principii si concepte specifice de ghidare. Ei contribuie la constientizarea faptului ca utilizarea acestor principii nu ofera doar oportunitati, dar sunt, in cele din urma, o conditie esentiala pentru succes in viitor”, a completat Gromig.

In prezent, aproape 22.600 de organizatii din toata lumea, majoritatea companii private, au aderat la principiile Global Compact. In Romania, GC este prezent de anul trecut, reteaua cuprinzand 22 de membri. „Este de salutat faptul ca, incepand de anul trecut, reteaua locala a Global Compact exista in Romania. Ne bucuram sa vedem printre membrii fondatori si companii germane. Uram retelei romanesti succes in a incuraja cat mai multe companii din Romania sa adere la aceasta initiativa si suntem increzatori ca astfel in viitor Global Compact Romania poate deveni o retea si mai puternica, cu mai multe companii care se implica activ si intr-un mod transparent pentru dezvoltare durabila si pentru sustenabilitatea afacerilor in Romania”, a mentionat Gromig.

RAPORTAREA, PRIMII PASI

Primele rapoarte de CSR le-au facut firmele americane din industria chimica, in a doua parte a anilor ’80, ca urmare a unor scandaluri legate de poluare. Pornite ca initiative proprii ale firmelor, rapoartele au ajuns sa fie reglementate prin lege, 36 de tari avand astfel de reguli. Franta are una dintre cele mai severe legislatii – reglementeaza 42 de indicatori care trebuie raportati. Cu toate acestea, in ultimele doua decenii, companiile din Japonia si Marea Britanie au fost printre cei mai activi raportori, se mentioneaza in studiile BSR.

In plus, oficialitatile din mai multe tari incurajeaza aceste initiative. Guvernul Statelor Unite sprijina eforturile companiilor de a raporta in mod voluntar aspecte privind operatiunile care se refera la o conducere responsabila a afacerilor, precum si de a antrena o gama larga de parti interesate cu privire la aceste aspecte,sustin reprezentantii Ambasadei SUA: „Exista o serie de instrumente si initiative conduse de sectorul privat care le ajuta sa-si realizeze obiectivele. Guvernul Statelor Unite, de asemenea, sprijina companiile in eforturile lor de a se conforma cu Sectiunea 1502 «Dodd-Frank», conceputa sa rupa legaturile dintre lanturile de aprovizionare cu minerale si conflictul armat din regiunea Marilor Lacuri”.

Oficialitatile din Olanda analizeaza, anual, in jur de 500 de rapoarte de CSR, iar compania care obtine cel mai ridicat scor in ceea ce priveste transparenta este clasificata ca fiind ”de cristal”. In Germania,un factor important in cresterea interesului pentru raportarea non-financiara l-a avut sprijinul oferit, constant, de guvernul federal pentru dezvoltarea sustenabila. Acest sprijin consta in masuri legislative ce promoveaza buna practica, punerea la dispozitie a unor resurse financiare si comunicarea activa a acestei teme la nivel national si international. „Un exemplu concret al acestui sprijin este adoptarea in anul 2010 a Strategiei Nationale si a Planului de Actiune in domeniul CSR, ce are ca scop promovarea si cresterea vizibilitatii exemplelor de buna practica in domeniu, crearea unor stimulente pentru asumarea responsabilitatii sociale si acordarea de asistenta in implementarea practicilor de CSR in activitatile de zi cu zi. In Planul de Actiune este prevazuta sprijinirea initiativelor internationale din domeniul CSR, cum ar fi UN Global Compact si a retelei germane a Global Compact, munca desfasurata de reteaua germana fiind finantata si prin subventii de la guvernul federal”, a precizat Gromig.

RECOMANDARI PENTRU ROMANIA

Ambasada SUA recomanda Guvernului Romaniei sa promoveze utilizarea in afaceri a „Principiilor OECD”, a „Principiilor directoare ale ONU privind afacerile si drepturile omului”, dar si a instrumentelor legate de verificarea incidentelor, si sa lucreze cu toate partile interesate – institutii guvernamentale, companii, forta de munca, societatea civila sau mediul academic, pentru a distribui informatii si cele mai bune practici.

Gromig crede ca este greu de spus ce initiative ar trebui sa introduca Romania, fiecare tara avand propria „reteta” pentru cresterea interesului in CSR si a nivelului de raportare. „Uitandu-ne la modelul german, cred ca este foarte important ca Guvernul Romaniei sa isi asume aceasta tema si sa o promoveze in mod activ. Doar atata timp cat toate partile implicate – companii, institutii de stat si organizatii nonguvernamentale – se angajeaza intr-un dialog constant si isi asuma responsabilitatea pentru dezvoltarea sustenabila poate fi realizat un progres semnificativ”, a adaugat Gromig.

In conditiile in care Directiva nr. 95/2014 nu impune companiilor un standard de raportare, Gromig a precizat ca atat guvernul Romaniei, cat si reprezentantii sectorului privat si ai sectorului non-guvernamental trebuie sa lucreze impreuna, intr-un mod transparent, pentru a pune bazele unui sistem de raportare care sa asigure responsabilitatea mediului de afaceri, folosind bunele practici existente la nivelul mediului de afaceri din Romania sau, acolo unde este nevoie, pe cele existente la nivel international.


Articolul face parte din al II-lea numar al The CSR Report. Comanda AICI.


Leave a comment

Your email address will not be published.


*